Założenia organizacyjno - programowe
Cel i zadania szkoły
Przygotowanie wrażliwych i świadomych odbiorców sztuki.
Oddziaływanie aktywne w sferze kultury.
Przygotowanie uczniów uzdolnionych plastycznie i muzycznie do dalszego kształcenia w szkołach artystycznych II stopnia.
Przygotowanie do aktywnej działalności na rzecz kultury w środowisku lokalnym poprzez szeroko pojętą edukację muzyczną.
Sposoby realizacji zadań szkoły
prezentujących osiągnięcia wszystkich uczniów.
Uczestnictwo w przesłuchaniach, festiwalach, konkursach ogólnopolskich i zagranicznych.
Umożliwienie korzystania z budynku szkolnego ruchowi kulturalnemu (zespoły wokalne i instrumentalne).
Wypożyczanie instrumentów.
Współdziałanie z samorządami regionalnymi w rozwijaniu działalności kulturalnej.
Współpraca z innymi placówkami dydaktycznymi na terenie gminy.
Należy podkreślić, że szkoła korzysta z programów nauczania, których autorami są pedagodzy zatrudnieni w placówce.
Podstawowymi celami kształcenia są: rozwój wrażliwości na piękno dźwięku, barwy i ruchu oraz kształcenie aktywności twórczej.
Służą temu przedmioty kierunkowe: kształcenie słuchu, wiedza o muzyce, podstawy rytmiki, oraz przedmiot główny (wybrany instrument, kameralistyka wokalna, plastyka).
W ten sposób dokonuje się kształcenie artystyczne, którego celem jest wszechstronny rozwój osobowości ucznia oraz pobudzenie go do samodzielnego, twórczego myślenia.
W procesie kształcenia artystycznego poszczególne przedmioty wzajemnie się dopełniają. Umiejętności opanowane w jednej dyscyplinie stają się służebne i niezbędne do zrozumienia wiedzy w innej, pokrewnej dyscyplinie. Dzięki temu dzieła muzyczne, plastyczne i sceniczne cechuje dojrzałość przeżyć estetycznych oraz lepsze zrozumienie form i pojęć (np. gama dźwięków – gama kolorów, harmonia dźwięków – harmonia kolorów, tło melodii – tło rysunku, barwa dźwięków – barwa rysunku). W ten sposób następuje kształcenie postawy twórczej ucznia.
dętych drewnianych i blaszanych, perkusyjnych, gitarze, akordeonie /forma nauki – indywidualna/, naukę przedmiotów teoretycznych: podstawy rytmiki, kształcenie słuchu, /forma nauki – grupowa/,
plastyka /forma nauki – grupowa/,
chór – od klasy III /forma nauki – grupowa/,
praca z akompaniatorem /forma nauki – indywidualna/.
W drugim etapie edukacyjnym (kl. IV – VI).
Na kierunku muzycznym dla uczniów wykazujących szczególne uzdolnienia muzyczne:
kontynuowanie nauki na instrumencie, kształcenie słuchu, wiedza o muzyce, fortepian dodatkowy dla wszystkich klas instrumentalnych (oprócz pianistów), praca z akompaniatorem, orkiestra, chór lub zespół instrumentalny.
Na kierunku ogólnoartystycznym kontynuacja gry na instrumencie z pierwszego etapu kształcenia, kształcenie słuchu, wiedza o muzyce, praca z akompaniatorem, plastyka, zajęcia teatralno-muzyczne, orkiestra, chór lub zespół instrumentalny.
Na kierunku plastycznym dla uczniów szczególnie uzdolnionych plastycznie:
plastyka (kompozycja, malarstwo, rysunek, grafika, rzeźba, ceramika), kontynuacja gry na instrumencie z pierwszego etapu nauczania, kształcenie słuchu, wiedza o muzyce, praca z akompaniatorem, orkiestra, chór.
Dla uczniów w 4 – letnim cyklu kształcenia program obejmuje:
Naukę gry na wybranym instrumencie (jako przedmiot główny) lub śpiewu solowego (kameralistyka wokalna), przedmiotów teoretycznych, w tym: kształcenie słuchu, wiedza o muzyce, oraz uczęszczanie na zajęcia wybranego zespołu lub chóru.